vrijdag 21 januari 2011

Van Kaapstad naar Bangkok

Jullie wachten natuurlijk met smart op een update van ons ;-). Nou hier komt ie dan!
Ons vorige stukje eindigde in Knysna, een vakantieplaats in Zuid-Afrika. Onze tijd in Knysna was bijna om, maar we hadden nog 1 ding tegoed: een townshiptour. Dit is een rondleiding door de township. Onze gids Jay (een blanke) had zelf een tijd in de township gewoond, hij kende er dus goed de weg. Nog voordat we het busje uit waren, stonden er al tientallen kinderen op ons te wachten. Ze waren echt heel enthousiast en wilden allemaal aan onze hand lopen (we hadden maar 2 handen maar soms wel 4 kinderen per persoon). ‘Hij is mijn vader en zij is mijn moeder’ riepen ze steeds in het Afrikaans. De kinderschare was zo luidruchtig dat de gids er niet meer bovenuit kwam, dus na een tijdje gingen we door een afleidingsmanoevre zonder kindertjes verder.

In de townships worden de krottenhuisjes langzaamaan vervangen door huisjes van de overheid. De nieuwste huisjes hebben ook een badkamer, de oudere nog niet. Wat opvalt is dat iedereen een schotelantenne op het dak had, hoe klein het huisje ook was. Een gedeelte van de township was het thuis van de rasta-gemeenschap van Knysna. Een lokale gids gaf ons daar uitleg over, maar we konden het niet helemaal volgen (volgens die man ging het ook beter als je marihuana gerookt had, dus daar zal het dan wel aan gelegen hebben….). We hebben wel onthouden dat Jamaica niet hét rastaland is maar Ethiopie… Weer wat geleerd dan he…
Het laatste stukje van de townshiptour was samen met onze zwarte gids, dezelfde van het kanoeen. Zijn broertjes en zusjes (ze hebben 9 kinderen) kwamen ook even naar ons kijken. De mensen zijn echt heel lief en aardig, en ze waarderen het dat je de interesse toont om bij hen te komen kijken. Na een drankje en een potje pool (in een oranje geschilderd illegaal cafe) was het tijd om de township weer te verlaten. We zijn een mooie ervaring rijker, en zouden het iedereen aanraden!

De volgende stop op onze route was Tsitsikamma National park. Dit is een van de kleinere (maar niet minder mooie) nationale parken. Het ligt bij een riviermonding aan de kust, en wij hadden er een forest cabin (soort blokhut) geboekt. Dat was echt cool, een soort peperkoekenhuisje voor onszelf. Er stond een groepje huisjes in een stukje bos, en de herten kwamen ’s avonds heel dicht bij het huisje. Verder waren er nog bavianen die je plotseling kon tegenkomen. Ze waren vooral uit op eten en maakten alle prullenbakken open.
In het Tsitsikamma NP start de Ottertrail, dit is een 5-daagse wandeltocht van 45 km. Dat klinkt erg weinig, maar dat is het niet hebben we kunnen ervaren. De eerste paar km van de Ottertrail is een klimroute naar een waterval, dat leek ons ook wel leuk. Gelukkig hadden we de heldere geest om drinken en lunch mee te nemen, want er was niet een wandelpad ofzo. Grote delen van de trail bestonden uit klimmen over de rotsen.

(Er stond inderdaad bij het begin dat dit voor geoefende wandelaars was, maar het was meer ook voor geoefende klimmers. Geen makkelijke kost). Maar na 2 uur bereikten we eindelijk de waterval, waar we lekker konden bijkomen.
Helaas moesten we daarna dezelfde route weer terug klimmen en klauteren. Maar we hebben het gered :-).. Petje af voor de mensen die die hele Ottertrail (met bepakking!) lopen!

Na Tsitsikamma wachtte Kaapstad (600 km rijden) op ons. Gelukkig hadden we er flink de sokken in, zodat we lekker op tijd bij Liek & Jeroen waren. Na een feestmaal van zelfgemaakte burrito’s (daar kan geen restaurant tegenop!) wachtte ons heerlijke logeerbed. Liek & Jeroen, kei bedankt he ;-)!
Aan het eind van de volgende dag vlogen we naar Doha (Qatar) waar we over zouden stappen naar Bangkok. Wat we echter niet wisten, was dat er ook nog een stop was in Jo’burg… Het werd een lange vlucht. De volgende ochtend kwamen we aan in Qatar, waar we maar 1 uur overstaptijd hadden naar Bangkok. Gelukkig hebben ze in Doha de logistiek beter onder controle dan bijvoorbeeld op Heathrow, waardoor we de volgende vlucht op tijd haalden. Lang vliegen is nooit fijn, maar als je dan toch moet vliegen bevelen we Qatar Airways zeker aan. Nog nooit zo lekker gegeten!
Na de douanerij in Bangkok gingen we met de bus en daarna met de tuktuk naar ons guesthouse. Dit was meteen een mooie kennismaking met de stad. De tuktukchauffeurs rijden als gekken en gaan voor niemand aan de kant. Ons guesthouse ligt vlakbij Khao San Road, dat is de backpackerswijk van Bangkok. Hier draait de 24-uurs economie op volle toeren. In de buurt zijn veel leuke dingen te doen, zoals het nemen van massages:

Deze voetmassage kost bijvoorbeeld 120 baht (3 euro) voor een half uur. Ook hebben we onze tenenkaas laten wegsnoepen door allerlei hongerige visjes:

De visjes waren na een hele dag nog niet voldaan – of misschien had ik gewoon heel lekkere kaas?
Vanmiddag hadden we een fietstocht geboekt via een Nederlander in Bangkok, Co van Kessel. Co is blijkbaar zo rijk geworden van de fietstochten dat hij zelf niet meer hoeft te fietsen, hij heeft zo’n 30 Thaise mensen in dienst. De fietstocht begon in Chinatown, de Chinese wijk. Er was maar 1 woord voor: een gekkenhuis . Er waren overal mensen en spullen, het was echt supervol. Ik denk dat ik wel 10.000 paar slippers heb gezien in een uur. Gelukkig kwamen we daarna in een rustiger deel van Bangkok, aan de andere kant van de Chao Praya rivier. Hier fietsten we ook door allerlei groene gedeeltes, heel mooi.
Om de fiets voor langere stukken te vervoeren, gingen we op de longtail boot. Hierop moet je goed oppassen dat je geen vies water binnenkrijgt want het kan nogal golven (Birgit, je hoort dat je ik je adviezen goed opvolg ). De fietstocht was een goede manier om de andere kant van Bangkok te zien, zo kom je in wijken waar je anders het bestaan niet van zou weten. De kinderen hier zijn heel enthousiast, we hebben wel 500 x ‘hello’ geroepen… Ons schoolgeld is weer goed besteed ;-) Onderweg maakten we diverse stops, o.a. bij een grote tempel met boeddha. Erik heeft hier nog even op de gong geslagen, en we hebben een oranje geluksbandje omgekregen. Waarschijnlijk zijn we dankzij dat bandje weer heelhuids aangekomen met fiets en al ;-)

Vanavond maar even op tijd naar bed, want morgenavond wacht de nachttrein naar Chang Mai.
Tot zover jullie razende reporters uit Bangkok….

1. Leuke verhalen weer en mooie foto's!
    Al Pad Thai en Springrolls op in Thailand? Dat is zo'n beetje het nationale gerecht van Thailand, wij vonden het erg lekker!
    Een beetje kunnen slapen in de nachttrein naar Chang Mai? Zondag naar de night market geweest?
    Veel plezier daar, en dan op naar Laos !
    Groetjes,
    Coen en Greetje

2. En hoe staat het met de chocoladebananenpannekoeken? Wat een prachtige foto's en wat een avonturen! Is weer wat anders dan op een druilerige januarimaandag door de miezerregen van kantoor naar huis fietsen. Ik ben jaloers ;)

3. Wat een verhalen, en super leuk ook om de foto's te zien! Geniet er maar fijn van, er zit al bijna 1/6 deel op!

4. Dikke kus en knuffel van mij en ik kijk uit naar alle volgende verhalen!!!

Liefs Wilma

5. Ha Erik en Steef,

Het ziet er geweldig uit. We volgen jullie op de site. geniet er lekker van!
    Groetjes Peter, hannie, Stef en iris

6. Hoi Erik en Steef,

Hoe gaat het met jullie, want ik had even niets meer gehoord. Ik hoop dat jullie genieten van de vakantie en ik hoor of zie nog wel.

Groetjes Jan en Toos.

7. He Wereldgenieters!

het ziet eruit dat jullie veel plezier hebben

Groeten

Geertt

8. Leuke verhalen allemaal hoor. Jaloers.....